Friday, January 8, 2010

Lima Lawan Lima

5 Hujah mereka yang tak kisah non-Muslim guna nama Allah untuk merujuk Tuhan:

1. Tiada dalil dalam Quran Sunnah yang melarang penggunaan nama Allah oleh agama lain. Bagus sangat la kalau non-Muslim nak sembah Allah. Harapan kita, lepas ni mereka terus berhenti syirik terus..

2. Boleh merapatkan hubungan dengan agama lain

3. Menunjukkan kita toleransi

4. Bukan isu akidah atau soal besar

5. Nama Allah bukan khas untuk orang Islam sahaja.


Seterusnya, 5 hujah golongan yang menentang :

1. Selama ni non-Muslim tak guna pun nama Allah di Malaysia. Biasanya mereka guna God atau Tuhan. Tujuan sebenar di[percayai untuk merosakkan akidah anak Melayu dengan mengajar kepada anak-anak Melayu bahawa Kristian dan Islam sama kerana menyembah Tuhan yang sama iaitu Allah.

2. Menimbulkan fitnah dan pergaduhan yang tak perlu.

Macam menjolok sarang tabuan. Bila penerbitan Kristian guna nama Allah, mereka akan guna istilah Jesus anak Allah atau Mary isteri Allah. Ini akan menimbulkan kemarahan umat Islam yang peka.

3. Menimbulkan penghinaan kepada orang Islam dan bukan Islam

Kalau seorang guru berkata di dalam kelas, 'kita semua mesti berdoa kepada Allah bila ada masalah". Kaum non muslim seperti Hindu dan Kristian pastinya berkecil hati kerana bukan semua mereka mahu menggunakan istilah Allah sebagai Tuhan.

4. Hakim kafir tentukan nama Allah.

Kelakar sungguh Malaysia apabila seorang hakim kafir bukan Islam yang memutuskan nama Allah berhak digunakan atau tidak. Kalau ada 5 atau 11 hakim yang putuskan, ini masih masuk akal. Tapi biula seorang hakim non-Muslim yang putuskan, ini suatu provokasi melampau.

5. Bercanggah Perlembagaan

Ini soal yang melibatkan akidah. Soal penggunaan nama Islam pada PAS pun pernah jadi isu. Penggunaan nama Allah tentulah lebih besar isunya!

Malah, ia boleh dikira bercanggah dengan perlembagaan. Perlembagaan Persekutuan melarang sebarang usaha menyebarkan ajaran agama lain kepada orang Islam. Tindakan Herald ni boleh dikira suatu dakyah ke tas orang Islam malah provokatif!

6 comments:

skid soil said...

lirik anthem negeri trg pon ade prktaan Allah.bdak skolah cina,tamil kt trg tiap mggu nyanyi time assembly.camne tuh?

maoh said...

dh brkrn dh x nyanyi lgu tu...

skid soil said...

yeke?lame dah xskolah kt trg.haha.

maoh said...

gitu kekdahnya...

The Spiral Eyes said...

Semua manusia menyembah ALLAH dan musyrikin (seperti yang tersebut didalam Al Quran ) percaya bahawa ALLAh menciptakan langit dan bumi ini.

lihatlah disebalik firman ALLAH SWT

Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan. [Noble Qur’an 6:108].

Saya merasakan isu ini sangat mudau yang menjadikan susah adalah orang orang sekeliling.Membuatkan orang orang menyangka bahawa Islam adalah pengganas sedangkan islam yang sebenarnya adalah sebaliknya.

Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangimu karena agama dan tidak mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.” [Noble Qur’an 60:8]

Maka, dapat diketahui bahwa Allah menyukai dan mencintai kaum muslimin yang berbuat baik dan berlaku adil terhadap non-muslim, selama syarat-syarat di atas dipelihara.

“Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu menjadi orang-orang yang selalu menegakkan kebenaran karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap suatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah! karena adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” [5:8]

Walaupun ada rasa benci terhadap suatu kaum, itu tidak boleh dijadikan alasan bagi umat Islam untuk semena-mena/tidak adil terhadap kaum tersebut. Misal, seorang hakim memutuskan sebuah perkara untuk kemenangan seorang muslim terhadap seorang non-muslim, padahal bukti-bukti menunjukkan sebaliknya, maka ini adalah bentuk pelanggaran yang besar, karena peringatannya cukup keras, “janganlah sekali-kali”.

“Kalau Allah menghendaki, tentu Dia memberi kekuasaan kepada mereka terhadap kamu, lalu pastilah mereka memerangimu. Tetapi jika mereka membiarkan kamu, dan tidak memerangi kamu serta mengemukakan perdamaian kepadamu maka Allah tidak memberi jalan bagimu untuk melawan mereka.” [Noble Qur’an 4:90]

Maka, tidak ada jalan (alasan) bagi seorang muslim untuk melawan seorang non-muslim, jika dia tidak terbukti turut memerangi kaum muslimin, dan sudah jelas menyatakan perdamaiannya dengan kaum muslimin. Perlu diketahui bahwa, kaum muslimin diwajibkan untuk membenci karena Allah, dan mencintai karena Allah.

Katakanlah: “Ta’atilah Allah dan Rasul-Nya; Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir”. [Noble Qur’an 3:32]

Karena Allah tidak menyukainya, maka kaum muslimin wajib membencinya. Tapi sesuai dengan ayat sebelumnya, kebencian tidak boleh menyebabkan kaum muslimin berbuat semena-mena.

“Allah tidak menyukai ucapan buruk, …” [Noble Qur’an 4:148]

Maka wajib bagi kaum muslimin untuk bertutur kata yang baik, dan membenci mereka yang bertutur kata buruk. Tapi kebencian kita terhadap mereka tidak boleh menyebabkan kaum muslimin berbuat semena-mena, karena:

“Dan bersabarlah terhadap apa yang mereka ucapkan dan jauhilah mereka dengan cara yang baik.” [Noble Qur’an 73:10]

Begitulah aturan yang mengikat kami kaum muslimin terhadap orang non Muslim dan yang lainnya. Sementara, hukuman di akhir bagi mereka yang kufur dan wafat dalam keadaan demikian, maka Allah telah menjelaskan:

“Sesungguhnya orang-orang kafir dan mereka mati dalam keadaan kafir, mereka itu mendapati laknat Allah, para malaikat dan manusia seluruhnya. Mereka kekal di dalam laknat itu; tidak akan diringankan siksa dari mereka dan tidak pula mereka diberi tangguh.” [Noble Qur’an 2:161-162]

kerajinan perca said...

ikutan blogmu ya....ok banget.