Sunday, February 15, 2009

muatan penuh

khairi bererti kebaikan
secara konsepnya memberi kebaikan kepada warga di sekelilingnya
apakah hidup ini berdasarkan definasi yang berpaksikan panggilan yang diberi

hati yang rapuh ini seringkali dicabar keutuhannya
sampai bila mampu ia bertahan
sudah menjadi lumrah di dunia ini tiada benda yang kekal abadi
garis sempadan yang mula terbit kesabaran dan ketabahan
terbit yang belum tentu terbenam

sampai bila harus berterusan begini. perspektif diri ini mengingatkan aku bahwa sentiasa lari dari masalah. adakah itu hanya satu alasan untuk menenangkan aku. jikalau benar begitu, apakah belum cukup keberanian di hati ini untuk berdepan dgn masalah yang datang menduga. risiko yang belum tentu dan hanya bergantung kepada andaian semata-mata seringkali mengingatkan aku.
setiap langkah perlu berdasarkan perancangan yang rapi. supaya dapat dinilai kelemahan dan kelebihannya. amat rugilah jikalau membuat keputusan tanpa berfikir untuk mengira nilainya terlebih dahulu. berbaloi mungkin istilah yang tepat.

kejam...? mampukah diri ini berlaku kejam. dalam erti kata lain mementingkan diri ini lebih dari segala-galanya... hati ini terlalu lembut untuk itu... pernah sekali sekala mencuba untuk itu... ternyata perspektif insan lain lebih kuat bersuara... aku cuba untuk tepis semua itu... tetapi atas nilai apa untuk semua itu...

aku sudah hampir tiada ikhtiar untuk berdepan dengan 'kehidupan' sebegini.. aku sedang mencuba modus operandi yang usang..

cuba meneutralkan keadaan dengan menggunakan magnitud yang sama.
buku bertemu ruas....

No comments: